czwartek, 20 lutego 2014

Kiedy można zrezygnować z zamówienia złożonego przez internet

Zobaczmy na takim prawie z życia wziętym przykładzie kiedy można zrezygnować z zakupu przez internet.
Załózmy, że kupiliśmy sobie nowy telefon - Iphone 5s. Przez internet, bo było taniej - na portalu aukcyjnym. Taki mieliśmy impuls, bo ten stary telefon przyprawiał nas o... szkoda gadać...Wybraliśmy opcję - przelew i logujemy się na stronę banku. Uuuuuu brak środków - debet, aż boli.
Taka sytuacja - delikatna konsternacja...
Zmieniamy opcję wysyłki na - "za pobraniem" (jutro kolega ma nam zwrócić dług więc akurat będzie na telefon)... a jutro okazuje się, że nasz kochany kolega "wyjechał - i nie będzie go przez tydzień może dłużej..." - przy okazji ktoś pamięta jeszcze taką kapelę Oddział Zamknięty? I taka myśl - "To ja już nie chcę tego telefonu - rezygnuję! Ale czy teraz jeszcze mogę?

Kiedy można zrezygnować z zamówienia złożonego przez internet?

Dokonując zakupu na portalu aukcyjnym (np. Allegro) my jako kupujący składamy poprzez portal ofertę. Wtedy potwierdzenie przychodzące na maila dotyczące formy zapłaty i dostawy należy odczytywać, że sprzedający przyjmuje naszą ofertę. Dodatkowo sprzedający na portalach aukcyjnych często dodatkowo potwierdzają przyjęcie oferty.

Czy jeszcze w tym momencie możemy zrezygnować z zakupu?

I tak i nie.
Tak bo nic nie stoi na przeszkodzie, żeby uzgodnić ze sprzedającym, że rozwiążemy umowę.
Nie, bo jednostronnie nie możemy od tej umowy na tym etapie odstąpić. Od momentu przyjęcia oferty przez drugą stronę należy uznać, że sprzedający przystępuje do realizacji naszego zamówienia czyli podejmuje czynności zmierzające do wywiązania się z umowy zawartej na odległość.
Na tym etapie możemy się więc ze sprzedającym dogadać, że rozwiązujemy umowę.
Natomiast jeżeli z ze sposobu (regulamin, zasady sprzedaży) wynika, że do zawarcia umowy dochodzi dopiero po potwierdzeniu przez sprzedającego przyjęcia oferty - to do momentu otrzymania takiego potwierdzenia my jako kupujący możemy od umowy odstąpić (zrezygnować z zakupu) przez złożenie oświadczenia sprzedawcy o tym fakcie. Najlepiej zrobić to pisemnie i wystarczy do tego (poprawcie nas jeśli się mylimy) wysłanie zwykłego maila.
Jeżeli sprzedawca zgadza się na naszą rezygnację to wszystko kończy się dla nas pomyślnie. Jeżeli towar był zamawiany za tzw. pobraniem to w ogóle "kończymy sprawę" a jeżeli dokonaliśmy przedpłaty to sprzedawca powinien nam wpłacone środki zwrócić. 

A co jeśli już sprzedawca wysłał nam już nam towar? To wtedy sytuacja przedstawia się już inaczej. O tym piszemy tutaj: Czy można zrezygnować z zamówienia nie odbierając przesyłki?

Brak komentarzy: